"Van urgent probleem naar magneetwerking"
"Waar wij voornamelijk mee worstelden was het vinden van de juiste mensen, én het behouden van onze mensen," vertelt Charlotte openhartig.
"En ik denk ook wel dat we eigenlijk een ontzettend leuk bedrijf zijn en we dat onvoldoende naar buiten konden brengen.
We bewandelden gewoon niet de juiste wegen."
Deze realiteit zette Astralift vast in een cyclus van openstaande vacatures en gemiste kansen.
De urgentie was voelbaar.
De samenwerking met Solutable bracht niet alleen een praktische oplossing, maar ook een nieuwe energie in het bedrijf.
"Sowieso een aantal goede en fijne nieuwe collega's natuurlijk, dus daar zijn we superblij mee," deelt Charlotte over de resultaten.
"Daarnaast heeft het door de vele gesprekken en ideeën die we met elkaar hebben bedacht — als ik voor mezelf persoonlijk spreek — echt een stukje motivatie teruggebracht.
Ik denk echt: er gaat ons een mooie toekomst tegemoet."
Het effect rimpelde door de hele organisatie:
"Bedrijfsbreed is iedereen heel positief over de veranderingen die we willen doorvoeren.
We zien dat mensen enthousiast worden, óók degenen die hier willen komen werken."
Zoals bij elke transformatie was er aanvankelijk aarzeling.
"Ik was ergens wel bang — of bang is een groot woord — maar je denkt:
wat komt er naar boven als je de mensen die bij je werken gaat vragen waar ze tegenaan lopen?
En hoe gaat iedereen intern reageren op verandering? De één gaat daar beter mee om dan de ander."
Maar die zorgen bleken ongegrond:
"Tot nu toe reageert eigenlijk iedereen van de collega's hartstikke positief op waar we mee bezig zijn."
Wat gaf uiteindelijk de doorslag om toch de stap te zetten?
"Het was gewoon urgent. Ik had echt zoiets van: dit is nodig.
Deze stap moeten we maken als we verder willen met Astralift.
We hebben uiteindelijk als doel om de leukste werkgever te worden van Nederland, zeker in de liftenbranche.
Daar moesten we wel iets voor doen."
De aanpak van Solutable maakte het verschil:
"De plannen die je had en je manier van communiceren.
Het feit dat je in de omgang zo vertrouwd was en makkelijk dat we dachten:
het voelt alsof je hier al jaren thuishoort.
Dat gaf wel het vertrouwen dat dit de juiste match is."
Nu staat Astralift op een nieuw fundament — niet langer worstelend met werving,
maar op weg naar hun ambitie om de meest aantrekkelijke werkgever in hun sector te worden.
Charlotte's advies aan andere bedrijven die dezelfde uitdagingen ervaren?
"Als je echt verder wil met je bedrijf en je mensen tevreden wil stellen, maar ook aantrekkelijk wil worden voor nieuwe mensen, dan is Solutable daar echt de juiste partner voor."
"We hebben uiteindelijk als doel om de leukste werkgever te worden van Nederland, zeker in de liftenbranche. Deze stap moesten we maken."
- Charlotte Evers, HR Manager Astralift