Als liftmonteur is het hebben van een auto en goede mobiliteit van essentieel belang voor het uitvoeren van het werk. Dankzij de auto kunnen monteurs snel en efficiënt van de ene naar de andere locatie reizen om problemen met liften op te lossen. Maar niet alleen de auto zelf is belangrijk, ook zaken zoals bijtelling, laadpassen en brandstofpassen en een bijdrage in keuze spelen een cruciale rol.
In Nederland betaal je mits je de auto van de zaak privé wilt rijden, belasting. Dit wordt ook wel bijtelling genoemd. De bijtelling voor personenauto's die onder de categorie benzine, diesel of hybride vallen bedraagt 22 procent van de catalogus waarde per jaar. Voor EV's geldt een percentage van 17 procent tot 30.000 euro en daarna de gebruikelijke 22 procent. Vanaf 2026 wijzigt dit naar de 22 procent die ook voor benzine en hybride auto's gelden.
Als je werkzaam bent als liftmonteur is het gebruikelijk dat je een tankpas of laadpas van de zaak krijgt, zelf betaal je dus niks voor brandstof of elektriciteit. Maar geldt dit dan ook voor privé gebruik? Het antwoord is ja! Ook als je de auto privé gebruikt door middel van bijtelling te betalen betaal je alsnog niks voor de brandstof, een vast bedrag per maand dus op je loonstrook en meer niet.
Onderhoud en verzekering wordt door de werkgever of leasemaatschappij betaald, mits het natuurlijk gaat om niet moedwillig veroorzaakte schades of andere uitzonderingen. Bij normaal gebruik en bij gebruikelijke afspraken met de werkgever betaal jij dus niks aan verzekering en onderhoud. Lekker he?
Als monteur is het belangrijk dat je flexibel en mobiel bent, vandaar dus ook de auto. Zo kan je vlot van a naar b en sta je altijd klaar voor de klant, ook wanneer het OV niet meer rijdt. Het is wel belangrijk zelf in de gaten te houden dat je auto altijd vol genoeg is om afstand af te leggen. Want bij eventuele opsluitingen zit tijd om te tanken of op te laden er nou eenmaal even niet in. Steeds vaker zijn ook hier duidelijke schriftelijke afspraken vanuit de werkgever voor opgesteld.
Als liftmonteur is het essentieel om efficiënt gebruik te maken van je zakelijke auto. Zorg ervoor dat je gereedschap goed georganiseerd is in je laadruimte, zodat je snel en gemakkelijk bij alles kunt. Daarnaast is het belangrijk dat je auto een goede actie-radius heeft, aangezien je vaak onderweg bent naar verschillende klussen. Door deze tips te volgen, kun je er als bedrijf voor zorgen dat je altijd optimaal gebruik maakt van je zakelijke auto als liftmonteur.
Van hot naar her rijden? Vergeet het maar. Plan zoveel mogelijk de onderhoudsvisites die gepland zijn voor de monteurs, of als monteur zijnde in op afstanden. Zo voorkom jij dat je eerst naar Utrecht, dan naar Amersfoort en weer terug rijdt. Afstanden kosten tijd, en tijd kost geld. Door dit slim te regelen bespaar je zowel op reis als op uurtarief een hoop! Dat is minder gedoe voor de monteur en minder kosten voor de werkgever, als je het ons vraagt: Win Win!
Door onderhoud en reparaties op tijd uit te voeren ben je als monteur zijnde je auto minder vaak lang kwijt, en als werkgever betaal je minder aan reparaties. De auto's van monteurs maken aardig wat kilometers, soms wel 60.000 kilometer per jaar. Je kunt je voorstellen dat je auto van 1 jaar oud dan toch wel wat liefde verdient ondanks zijn leeftijd.
Als werkgever horen we je al: Wat moeten ze nou met zon 14 inch tablet in het dashboard? Terwijl dit voor de monteur juist comfort biedt en zorgt dat hij waarschijnlijks sneller en efficiënter van a naar b komt. Met apps voor navigatie zijn files te vermijden, wat weer frustratie en reistijd scheelt. Tegelijkertijd is het ook wel fijn als je gewoon je telefoon kan opnemen tijdens het rijden zonder voor 430 euro op de bon geslingerd te worden.
Monteurs hechten waarde aan auto's, en dat snappen wij maar al te goed. Als wij met monteurs praten horen we 1 ding heel vaak terugkomen. De auto: te klein, te weinig opties of totaal niet comfortabel. Een klacht waar veel monteurs mee rondlopen, en dat begrijpen we. Zeg nou zelf, zou jij het lekker vinden dag in dag uit je kantoor te moeten hebben in een fiat multipla? Daarom leggen we graag uit hoe je dit kan voorkomen.
Een werkauto heeft uiteraard ruimte nodig. Die betonboor, gereedschapskoffer, onderdelenbak en slijptol moeten ook een plekje krijgen. Stationwagens, SUV's of kleine werkbussen vallen dan ook goed in de smaak onder de monteurs. Want naast ruimte voor het werk vinden veel monteurs het fijn als je na het werk gewoon de kinderen uit school kan halen zonder dat je een bak sloffen als voetsteun voorgeschoteld krijgt.
In deze tijd wordt milieubewust rijden steeds belangrijker voor bedrijven. En zelfs verplicht op bepaalde vlakken. Veel monteurs zijn geen fan van elektrische auto's, en andere juist weer wel. Om hier mee om te gaan zijn opties zoals plug-in hybride en EV's een mooie catalogus waar monteurs blij van worden.
Het belangrijkste, comfort. En eigenlijk is dat nog een understatement. Een auto die naar wens is is gewoon heel belangrijk voor monteurs, dus is dat ene extra optie'tje nou echt zon probleem als je daarmee een ervaren monteur binnen weet te houden? de betere stoel voor zijn/haar rug of de stoelverwarming die net even mist. Soms lijkt het heel klein, maar als je 5 uur op een dag en dit 5 dagen per week in de auto spendeert, kan dit ineens heel groot zijn.
Wil jij na dit gelezen te hebben meer weten? Neem eens contact met ons op en laat ons jou helpen.
Als een monteur zijn zakelijke auto moet laten repareren, kan hij contact opnemen met de werkgever of leasemaatschappij om een vervanger te regelen, zodat zijn werkzaamheden niet worden verstoord.
Ja, veel bedrijven bieden vakantievervangers aan voor monteurs die hun zakelijke auto niet kunnen gebruiken tijdens vakanties, bij bijvoorbeeld elektrische autos is het veel gezien dat de werkgever je de mogelijkheid geeft een benzine auto mee te nemen op vakantie.